Eindelijk weer terug in het Zuid-Frankrijk!

Begin mei van dit jaar was het weer tijd voor een vis sessie, richting het zuiden van Frankrijk.
Het plan was om weer 3 à 4 wateren te bevissen. Op het eerste water waar we visten, mag je alleen overdag vissen. Je mocht wel een bivvy opslaan en slapen aan de waterkant. Dat hebben we gedaan.

Volledig in de blubber
Hierdoor konden we de eerste twee nachten goed slapen, zodat we zo uitgerust mogelijk de overige wateren konden bevissen. Tenminste, dat was het plan.

We hebben hier twee dagen volop regen gehad, waardoor we volledig in de blubber leefden. Doordat we op dit water ook zeer fanatiek bezig waren om een vis te vangen, sloeg de vermoeidheid na twee dagen zo zwaar toe dat we een camping opzochten. Helaas voor ons, hebben we op dit water geen vis gezien. Maar dit water staat ook wel bekend als zeer moeilijk.

Gewilde stek
Eenmaal op de camping kozen we ervoor eerst op krachten te komen en boodschappen te doen.
De volgende dag ging onze wekker om 4:00: nieuwe dag, nieuwe kansen! Gelukkig konden we op onze voorkeursstek vissen. Maar voordat we echt konden beginnen, stond er al een Nederlandse visser naast ons. Shit, blijkbaar is dit een gewilde stek… Dat hebben we de rest van de week ook geweten.

Muurvast
Maar goed: die eerste dag was voor ons, dus gauw de spullen uit de auto, boot oppompen en gaan met de banaan! Mijn vismaat had thuis al wat voorwerk gedaan. Daardoor wisten we in welke hoek we de beste stekken konden vinden. De hengels lagen er na wat zoekwerk dus vrij snel in.

Rond het middaguur kreeg ik een aanbeet en al snel zat ik in de boot: op weg naar de vis. Eenmaal boven de vis was er geen beweging in te krijgen! Hij zat muurvast. ‘Fuck’, dacht ik. Op hetzelfde moment zag ik een roofvisser aan de kant staan die naar mij gebaarde dat hij ook vast zat.. Nee hè, het zal toch niet! Ik roeide rustig naar de roofvisser en op dat moment kwam alles los. Zijn dreg had mijn lijn gehaakt. Balen! Ik heb alles snel weer op de juiste positie gelegd. Helaas bleef het de rest van de dag stil.

Het derde water
Ondanks dat we de volgende morgen weer om half 5 bij onze stek stonden, waren we te laat.
Daarom besloten we om naar een ander water te gaan en één dag later terug te keren naar dit water. Aangekomen op het derde water hadden we ook niet veel keus meer. Welkom in de wereld van openbaar vissen in Frankrijk! Je moet echt geluk hebben hier dat jouw beoogde stek vrij is.

De eerste vis is binnen!
Maar goed: we hadden een stek en konden de lijnen weer nat maken. Twee hengels gingen links de hoek in, want hier zagen we al vis draaien bij aankomst. Ik koos voor de stek helemaal rechts. Om hier mijn rig neer te kunnen leggen moest ik ruim 80 meter door het water lopen, maar dan lag hij wel heel mooi. En onze inspanningen werd al gauw beloond. Als eerste ging de linker hengel ervandoor en na een korte dril lag er een spiegel op de mat van ongeveer 12 kg. Mooi, de eerste vis is binnen!

Snel legde Bas de rig weer in positie en verspreidde een paar handjes bollen verspreid over de hele linkerhoek. Binnen een half uur liep deze hengel weer af, maar de dril was wat trager en harder. Eenmaal in het net bleek het ook een grotere vis te zijn: 18 kg schoon aan de haak. Hoppa, nog een mooie vis voor mijn maat!

Lekker bezig
En nu maar hopen op de volgende run, want die zou dan voor mij zijn. Wij vissen meestal om en om met twee vissen verschil, dus de derde vis op de hengels van mijn maat is voor mij. In de tussentijd bleef het aardig stil in de rechterhoek. Maar een half uur later stond ik toch met een kromme hengel vanuit de linkerhoek…. dit was een spiegel van 12 kg.

Tijdens het maken van de foto’s kwam er leven vanuit de rechterhoek, yes! Dus toch een goede keus geweest. Na een minuut of 10 lag de volgende vis op de mat. Na het wegen bleek dat deze 14 kg woog. Snel deed ik het waadpak aan om de 80 meter door het water te lopen, zodat ik de rig weer in de juiste positie kon leggen. En nog geen 20 minuten later liep deze weer af, maar dan een stuk trager. De dril was veel logger dan de vorige en er waren momenten tijdens de dril dat ik niks te vertellen had. Ik besloot rustig lijn te geven en te nemen totdat hij landing gereed was. Eenmaal in het net zag ik dat het inderdaad om één van de zwaardere vissen ging. De weegklok bleef hangen op 20,15 kg. De eerste 20 kg-vis van deze sessie was binnen!

Terug naar water twee
We hadden de wekker om 03:30 gezet zodat we om 04:00 bij de stek zouden zijn. We hoopten dat we dan stek 1 weer konden bevissen. Maar helaas: de man die ons de hele week al voor was, stond op die stek. Dan maar op naar stek 2, wat op zich ook een goede stek is. Vanaf deze stek kun je in een kom vissen aan de andere kant van het water. Één hengel links aan het begin van de kom, hengel 2 middenin de kom en ver de kom in. De laatste hengel plaatste ik rechts aan het einde van de kom.
De middelste hengel viste ik met een zelfgemaakte pop-up van ongeveer 35mm. Om deze goed te kunnen positioneren, moest ik twee keer een shot on the hook maken en 1 lood hagel onder de pop-up bevestigen. Zo bleef alles mooi laag en stond de haak in de juiste positie.

Rond een uur of 10:00 liep de middelste hengel af. Een paar trage piepen op de beermelder en een kromme hengel gaven mij het teken om deze op te pakken. Ik liep gelijk naar achteren en zocht contact met mijn tegenstander. Na ongeveer 10 minuten vanaf de kant te hebben geprobeerd de vis binnen te halen, besloot ik om de boot in te gaan.

Mijn eerste vijftiger!
Rustig stuurde ik de boot richting de vis en eenmaal boven de vis dook hij meteen de diepte weer in. Ik had niks in te brengen en kon alleen maar lijn geven. Na een trage maar harde dril kon ik de vis laden. Toen ik in het net keek, wist ik dat ik een serieuze vis had gevangen. Maar ik wist nog niet dat dit mijn 1e vijftiger zou zijn! Eenmaal aan de kant en tot rust gekomen van de dril en het terugroeien konden we de vis wegen. Bas stond aan de kant van de getallen en ik kon aan zijn gezicht zien dat ik inderdaad een dikke bak had gevangen. Al met al was deze trip absoluut de moeite waard!

One thought on “Eindelijk weer terug in het Zuid-Frankrijk!”

1. Mooi verhaal Wim. Leuk om het zo gelezen te hebben hoe je toen voelde in Frankrijk. Gefeliciteerd met je mooie vangsten. Gr. Han C.